< Tilbage til Nyheder

Danskerne køber folde- og hæveskydedøre som aldrig før​

Hos den nordjyske vinduesproducent Outline oplever man lige nu en historisk interesse for foldedøre og hæveskydedøre, hvilket blandt andet skyldes coronaen. I perioden fra 2019 til 2021 er salget af de brede dørpartier nemlig eksploderet med hele 143 procent, viser helt nye udtræk – og det er i høj grad kvinderne, der interesserer sig for virksomhedens minimalistiske og energivenlige løsninger.  

Flere og flere boligejere vælger at lade inde- og udeliv smelte sammen ved at installere store, panoramiske døre i boligen. Den tendens mærker man også hos Outline, der producerer energioptimerede vinduer og døre på egen fabrik i Farsø, som sælges gennem landets trælaster og byggemarkeder.
Salget af virksomhedens folde- og hæveskydedøre er siden 2019 skudt i vejret, og sammenligner man salget fra januar til oktober 2021 med samme periode for to år siden, så er det steget med hele 143 procent, mens niveauet var næsten tilsvarende højt i samme periode i 2020.

- Den stigende interesse for dør- og vindueskøb skyldes først og fremmest, at coronanedlukningerne har givet danskerne større lyst til at bygge om i både helårsboligen og sommerhuset. Og når det kommer specifikt til de brede terrassedøre, kan vi faktisk se en stigende interesse fra især kvinderne, der i stigende grad opsøger os på vores sociale medier for at søge inspiration og stille spørgsmål til produkterne, siger Claus Petersen Koch, der er salgschef i Outline Vinduer. 

Hos Danmarks største byggemarkedskæde, XL-BYG, kan man genkende billedet af gør-det-selv-kvinder, der er med til at påvirke salgstallene. Her har coronakrisen nemlig skabt en stor stigning i kvindelige gør-det-selv-kunder hos byggemarkedet: 

- Byggemarkeder har traditionelt været mændenes domæne. Men de mange hjemsendelser og et voksende antal inspirationssider og videoguides på nettet har åbnet en tidligere mandsdomineret verden for kvinderne. De involverer sig mere i de større byggeprojekter end førhen og bruger længere tid end mændene på at søge viden om, hvordan man laver et så energi- og miljøvenligt hjem som muligt. Og derfor er det også langt fra usandsynligt, at den stigende interesse fra kvinderne er med til at spille en rolle i forhold til Outlines salg af brede vinduespartier, siger Helene Birk, der er marketingchef ved XL-BYG. 

Outlinefoldedørbrovst2146 Redigeret Billede
Dobbelt Hæveskydedør Ude

Hos Outline glæder man sig over tendensen, mens man samtidig er spændt på, om de høje salgstal vil fortsætte: 

- Det er klart, at coronakrisen har været med til at give salget af folde- og hæveskydedøre et boost, men samtidig så er der andre tendenser, som også spiller ind, og som vi forventer vil fortsætte. Eksempelvis ser vi generelt, at danskerne i stigende grad erstatter vægge med store vinduespartier for at få mere lys og natur ind i boligen, forklarer Claus Petersen Koch og fortsætter:
- Derudover er der også kommet et markant større fokus på løsninger, der sætter et klimavenligt aftryk på planeten. Og her forventer vi i stigende grad at se en efterspørgsel på døre og vinduer, der skruer ned for boligens energiforbrug og samtidig er produceret i Danmark. 

Loading...