< Tilbage til Nyheder

Janni fortæller om sit job som kvindelig leder i byggebranchen

I dag d. 8. marts 2024 er det International Kvindedag, og da byggebranchen stadig er meget mandsdomineret - især på ledelsesniveau - vil vi gerne præsentere en rigtig Powerwoman, nemlig vores Kundecenterchef Janni Christensen. Vi har snakket med hende om hendes vej til en lederstilling, og de udfordringer hun har mødt på sin vej. Og ikke mindst; hvad der er vigtigt for hende som leder.

 

Janni

Hvordan landede du din position som Kundecenterchef hos Outline?

- Jeg har været i vindues- og dørbranchen i over 20 år. De seneste 15 år hos Outline, hvor jeg blev ansat i Intern Salg som sælger. Senere tiltrådte jeg en stilling som Team Leder i samme afdeling. Her var en af mine vigtigste opgaver at arbejde med at forbedre arbejdsmiljøet og trivslen og ryste holdet bedre sammen. Det faldt mig naturlig at arbejde med, da jeg mener, at et godt arbejdsmiljø er alfa omega for, at et team kan præstere godt. Jeg må have klaret opgaven udmærket, da jeg for snart 5 år siden blev tilbudt stillingen som Kundecenterchef, og i dag er jeg leder for 31 medarbejdere og er med i vores ledergruppe.

Hvad synes du, der gør dig til en god leder?:

- Da jeg har meget fokus på mine medarbejderes trivsel, kan man vel sige, at det især er de ’bløde’ værdier, der gør mig til en god leder. Det er vigtigt for mig, at mine medarbejdere trives i mit team, som er en god blanding af kvinder og mænd i alle aldre og med vidt forskellige uddannelser. Det giver en god energi med en god blanding af mænd og kvinder på holdet, og det bidrager til, at vi får løst opgaverne i afdelingen bedst muligt.

 

Uddannelse Forfagfolk

Hvilke udfordringer har du mødt på din vej til at blive leder i byggebranchen?

- Da jeg startede i branchen, oplevede jeg ofte, at en kunde bad om at blive stillet om til en mandlig kollega. Jeg satte mig for, at sikre, at jeg havde den samme viden - og måske mere til - end mine mandlige kollegaer, så jeg kunne svare på alle spørgsmål. Det gav mig blod på tanden at bevise, at kvinder er mindst lige så dygtige rådgivere som mandlige kollegaer i branchen.

Der kommer hele tiden flere kvindelige ledere i byggebranchen, og det tror jeg er med til at rykker på opfattelsen af kvinder i erhvervet.

Har du nogle gode råd og input til kvinder, som ønsker en ledende stilling?

- Jeg mener, at hvis man brænder for at blive leder, så skal man gå målrettet efter det. Man skal dog vide, at det til tider kan kræve mange ekstra timer efter fyraften. Så man skal være dedikeret til jobbet og eje en vis portion tålmodighed. Og så skal man evne at se tingene fra medarbejderens side. Dem der arbejder med mig, kender alle mit slogan: "Hvis ikke det fungerer derhjemme, så fungerer man ikke optimalt på arbejdet". Og det gælder uanset om du er leder eller medarbejder.

Jeg har haft medarbejdere, som er pressede i deres hverdag med arbejde, huslige pligter, børn, mv, og jeg oplever, at det for mange kan være svært at spørge om hjælp i denne forbindelse, da de gerne vil fremstå som en 'Superwoman'. Så et godt råd er at spørge om hjælp, for mange er villige til at hjælpe. Og som leder skal man være klar til at møde sine medarbejdere, der hvor de er og hjælpe dem på vej.

 

Outlinehq 12 1 (1)
Kontakt Kundecenter (2)

Kontakt kundecenter

Find din kunderådgiver her

Jannis Team

Her kan du se medlemmerne af Jannis stærke Kundecenter Team.
Kontakt kundecenter

Loading...